top of page

ŘÍZENÍ NA OSTROVĚ NENÍ HRAČKA, ALE S NÁMI TO ZVLÁDNETE

ÚVODEM

Jak se říká anglicky, "hold your horses!" Nejdříve důležité informace v úvodu!

Řízení v Thajsku obecně je relativně náročný úkon pro Evropana zvyklého na uspořádaný způsob dopravy. Automobil je bezpečnější než skůtr, i když k němu sahají lidé nejčastěji, zřejmě proto, že při prostém pohledu na Thajce, kteří se na motocyklu takřka narodili, se vše zdá jednoduché. Omyl je pravdou a i zkušený "bajker" má někdy co dělat. Sám mohu toto potvrdit.

Rozhodně platí, že k řízení by jste měli mít mezinárodní řidičský průkaz, nicméně policie to téměř nekontroluje. V půjčovnách vám také půjčí zpravidla bez ř.p. Problém může nastat v případě nehody a případného pojistného plnění ze strany vaší pojišťovny, kdy tato bude zřejmě odmítat plnit náhradu s ohledem na to, že jste nebyli vybaveni platným mezinárodním ř.p. Důležitou informací je celkem netušený fakt, že v případě Thajska je pro řízení jakéhokoliv motocyklu nutné řidičské oprávnění skupiny A, tedy na tzv. velkou motorku. "Béčko" na auto, ve kterém je obsažena i  motorka s obsahem do 125ccm s automatickou převodovkou vám tu nepostačuje. 

Evergreenem je zástava cestovního dokladu. Místní půjčovny vám dnes již nepůjčí nic bez záruky, máte tedy 2 možnosti, dát do zástavy pas, což je běžná praxe, byť v rozporu se zákony ČR nebo zástava formou hotovosti v případě motocyklu kolem 5000, v případě auta kolem 10000-20000 Baht. Důvod je prostý - místní se poučili z případů, kdy turisté s dopravním prostředkem odjeli třeba na letiště do Bangkoku nebo zkrátka nabourali a nechali stát. Není se tedy čemu divit.

Kapitolou o sobě je řešení případných následků nehody. Slušná půjčovna vám se smlouvu dá podepsat také ceník oprav, kde jsou uvedeny ceny za výměnu či opravu jednotlivých dílů. Také vyznačí veškerá stávající poškození na plánku a samozřejmě vy si můžete auto/moto vyfotografovat. Skútry nejsou pojištěny NIKDE, to znamená, že při nehodě budete muset uhradit škodu. Je to pochopitelné, skútr stojí kolem 250 Baht na den, s pojištěním by se tedy tento byznys příliš nevyplatil, zejména vezmeme-li v úvahu fakt, že pojišťovny nejsou kupodivu z Marsu a mají údaje o nehodovosti v Thajsku, která je jedna z nejvyšších na světě. V případě skútrů praxí bývá také úhrada několika dní, kdy skútr stojí v opravně a majitel tedy nárokuje ušlý zisk, toto je však na domluvě. Rozhodně vždy zachovejte chladnou hlavu, hádkami ničemu nepomůžete.

V případě automobilu platí, že v půjčovnách jsou pojištěny, nicméně spoluúčast je většinou 10000 Baht, to znamená, že i když způsobíte "totálku", uhradíte 10000 a zbytek pojišťovna. Pokud způsobíte malou nehodu, oděrky apod., uhradíte opět částku příslušnou ceně opravy.

Jednoznačně vždy doporučuji půjčovat si od prověřených provozovatelů, hotelu, kde bydlíte, či někoho, komu věříte. Úspora 100 Baht nemusí být to stěžejní.

Několik (víc) vět na závěr. Není to tak, že by jste se museli zrovna křižovat při vyslovení slovního spojení "řídit v Thajsku", nicméně obezřetnost a zdravý úsudek je na místě. Klišé, že řízení vlevo je těžké, není pravdivé, zvyknete si rychle, avšak jsou další úskalí, jako je špatný odhad na levou stranu v autě, relativní nepřehlednost místní dopravy, kdy lidé předjíždí a podjíždí zprava i zleva, ostatní turisté, stav silnic a samozřejmě vaše schopnosti. Skútr si vždy nejdříve vyzkoušejte nanečisto nejprve sami a pak se spolujezdcem, brzděte oběma, vyzkoušejte si otáčení, buďte k sobě realističtí. Pokud to nejde, připlaťte si raději za auto/taxi, budete si to pak v nemocnici vyčítat, případně vaší pozůstalí. Auto je krom zmiňovaného odhadu na levou stranu v pohodě, řazení je stejné, jen jinou rukou, blinkry jsou na místě stěračů, takže budete první dny neustále zkoušet jejich funkci. Při jízdě na skútru se držte vlevo u krajnice, ať vás mohou ostatní předjet, v autě naopak nechte vlevo místo pro skůtry (eliminujete také tím možnost vjetí do příkopu - jak jsem řekl, odhad na tuto stranu budete mít zkreslený). Vždy si berte přilbu na skútru, házet machry se nevyplácí. Navíc můžete dostat pokutu kolem 500 Baht pokud zrovna vjedete to policejní kontroly. Alkohol se tu nekontroluje, i když platí nulová tolerance. Dejte si jedno, dvě piva, ale po láhvi vizoura určitě nikam nejezděte. Rozhodně se před jízdou vybavte kopií vašeho pasu a kartičkou pojištění, i když je to k nevíře, může se stát, že z motorky spadnete a povezou vás do nemocnice. Tam budete potřebovat údaje o pojištění (pokud budete hospitalizováni, tzv. inpatient) a také doklad totožnosti. Vždy, pokud je to možné, se nechte převést do soukromé nemocnice jako je Bandon Hospital, Bangkok Hospital nebo Samui International Hospital. NIKDY do státní nemocnice Koh Samui Hospital (zde pouze v případě, že je nejlbíž a jste v ohrožení života či nemáte pojištění - kvůli ceně - avšak doufám, že bez dobrého cestovního pojištění nebudete cestovat do takové destinace jako je Thajsko).

Hodně štěstí :-) HOWG

NABÍDKA VOZŮ K PRONÁJMU

Sám žádné dopravní prostředky k pronájmu nevlastním (jste-li super kámoš, půjčím vám svého skůtra zadarmo), ale mám spoustu prověřených kontaktů a známých, kteří vám své vozidlo půjčí za výhodnou cenu. Za kvalitu budu ručit, ale půjčím jen rozumným lidem, kteří se nezřeknou své odpovědnosti v případě nehody. Pas po vás chtít nebudu, ale pokud mě nějak neomámíte, budete muset složit nějakou tu zálohu. 

Isuzu Dmax pickup manuál

Automobil pro 5 osob, manuální převodovka, klima, skvělé pro cesty do kopců a mimo hlavní cesty. Možno sedět na korbě.

Běžná cena: 1800 Baht/den, 25000 na měsíc

Toyota Vios

Automobil pro 5 osob, automatická převodovka, klima, klasický sedan. 

Běžná cena: 1600 Baht/den, 20000 na měsíc

Suzuki Carribean

Automobil pro 3 - 7 osob, 3 lidé běžného vzrůstu se vejdou dovnitř a další 4 na otevřenou korbu, manuální převodovka, klima, auta jsou staršího data a řízení je tak trochu punk, ale vyjedete jakýkoliv kopec díky náhonu 4x4 a vyšší světlé výšce auta

Běžná cena: 1300 Baht/den, 17000 na měsíc

Skůtry 110, 125, 150 cc

Skůtr 110 je nejslabší kubatura a pro 2 stačí pro běžnou dopravu, s kopci může být problém. Běžně Honda Click nebo Scoopy. Cena na den 200 Baht

Skůtry 110, 125, 150 cc

Skůtr 125 je ideální varianta, a pro 2 stačí a to i do kopce. Sedadlo je stejných rozměrů jako u 110tky. Běžně Honda Click, případně Yamaha Grand Filano vhodnější například pro dámy. Cena na den 250 Baht

Skůtry 110, 125, 150 cc

Skůtr 150 je jedna ze silnějších variant, vyjedete vše a sedadlo má větší rozměry, pod ním je také mnoho úložného prostoru. Běžne Honda PCX. Cena na den 350 Baht

Skůtry 155 cc a tricykl

Skůtry nad 150 cc jsou považovány za nadstandard a vyhovují náročnějším zákazníkům, kteří mají již zkušenosti s řízením silnějších motocyklů. Výhodou je samozřejmě vyšší výkon, větší úložný prostor, širší sedadla a neposlední řadě také systémy jako ABS. Takovým skútrem je Yamaha NMax 155. Cena je 350 Baht/den (v nízké sezóně sleva)

Skůtry 155 cc a tricykl

Představitelem této kategorie je i Yamaha Aerox, momentálně jeden z nejmodernějších a nejpohlednějších skútrů na trhu. K dispozici je varianta ABS i bez ABS. Cena je 300 Baht/den (v nízké sezóně sleva) pro variantu bez ABS, 350 Baht/den pak platí pro variantu s ABS.

Skůtry 155 cc a tricykl

Speciální variantou, kterou preferují zejména ti, kteří mají obavu z řízení běžného dvojstopého prostředku, je Yamaha Tricity. Jedná se o tříkolku, kterou je díky dvěma kolům vpředu snadnější řídit. Kubatura je 125 ccm. Cena za den je 250 Baht.

Máte dotaz? Kontaktujte mě!

Whatsapp
+66924519962
Skype
jakub.safranek.85

Mobil Thajsko

+66924519962
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Pinterest Icon

Zpráva úspěšně odeslána. Děkuji, ozvu se co nejdříve!

bottom of page